Van klaslokaal naar filmset–alles kan in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Seuren - WaarBenJij.nu Van klaslokaal naar filmset–alles kan in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Seuren - WaarBenJij.nu

Van klaslokaal naar filmset–alles kan in Suriname!

Door: Anke Seuren

Blijf op de hoogte en volg Anke

18 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

“ Ik heb een tuintje in mijn hart maar alleen voor jou – Mi Rowsu – In mijn hart alleen voor jou!”

Alweer een dikke twee weken verder en bijna op de helft van mijn verblijf in Suriname. Ik maak zo veel mee dat ik nu even niet weet waar ik moet beginnen.
Laten we beginnen bij waar ik mee eindigde bij de vorige blog, het personeelsuitje naar Isadou met de stageschool van Lucas en Mathijs. Van de week kwam Lucas terug van stage, “Jongens we gaan niet naar Isadou met stage, oh en we gaan ook niet op personeelsuitje!”. Ik schrok even, want wij hadden juist de dag daarvoor betaald. “We gaan 4 dagen op kamp met de vierdejaars naar Godo (lees jungle) en wij zijn begeleider”. Zoals de titel al verkapt, “Alles kan in Suriname”. De school had besloten Isadou te vervangen voor Godo en het personeelsuitje moet een miscommunicatie zijn geweest. 25 maart gaan wij samen met nog twee leerkrachten en tien vierdejaars studenten vier dagen naar Godo. Wij hebben een heel programma toegestuurd gekregen met alles wat wij gaan doen. Stiekem is dit plan nog leuker dan het personeelsuitje naar Isadou, wij hebben er enorm veel zin in.

Gisteren om een uur begon het, de drie weken lang durende Paasvakantie van deze juf. Ja, de kinderen hebben hier maar liefst twee en een halve week paasvakantie. Omdat ik op vrijdag geen stage loop en de leerkrachten op maandag en dinsdag oudergesprekken hebben, waar ik niet bij hoef/mag zijn, is de vakantie gisteren voor mij begonnen. Ik moet zeggen dat ik gisteren ook aardig moe was na drie ‘heftige’ stage dagen. Net als in Nederland zijn de kinderen de laatste dagen voor de vakantie altijd even extra druk en hier in Suriname, extra, extra druk. Kinderen druk, juffen moe, kortom hektiek in de klas!
Verder gaat het prima op stage. Na de vakantie gaat mijn mini project “Moederdag-knutsel” van start. De plannen zijn iets veranderd, ik heb nu alle leerlingen gevraagd SRD 1,- mee te nemen (iets minder dan 20 eurocent), van dit geld kopen de beeldende vorming juf en ik de bloem en het zout waarvan ik met de kinderen zoutdeeg ga maken. Ook heb ik de kinderen gevraagd om allemaal een glazen potje mee te nemen. We gaan rondom het potje kleien zodat ze een bloemenvaasje of bijvoorbeeld een pennenbakje maken voor de moeders. Ook wilde ik deze potjes kunnen beschilderen of van te voren het zoutdeeg al kleuren, aangezien er op school geen verf is en ook geen geld om verf te kopen, moest ik hier iets anders op verzinnen. Truus (begeleider stage Suriname vanuit de HAN) tipte mij om eens bij de HAN te vragen of zij hierin iets voor mij konden betekenen. En jawel, de HAN stelt geld ter beschikking voor verf! Hier ben ik echt heel erg blij mee, bij deze nogmaals: Super bedankt!  - foto’s van het resultaat zullen volgen.

“Van klaslokaal naar filmset – Alles kan in Suriname”.
“Oke, genoeg over het klaslokaal, maar waarom schrijft zij daar ‘filmset’?” Begin 2017 komt er in Nederland een nieuwe Nederlandse film uit, ‘Tuintje in mijn hart’. “Hee, ‘Tuintje in mijn hart’ dat is toch van dat liedje van Jan Smit met die Surinaamse zanger?” Inderdaad! En waar zou deze film dan opgenomen worden? Juist, in het prachtige Suriname! Op facebook zag Jolien dat ze Nederlandse figuranten zochten in Suriname, ze heeft hier gelijk op gereageerd en er was al weer snel een mail terug met de vraag of wij gelijk die vrijdag konden en wilden figureren in de film. Helaas hebben alle andere meisjes op vrijdag stage en konden deze dag dus niet. Maar Lucas en ik wel! Vorige week vrijdag was het zo ver, rond 7 uur werden wij door de taxi opgehaald en naar Leonsberg gebracht. Dat is een opstapplaats voor bootjes, hier zijn wij ook tijdens de kaaimannen en dolfijnen tour opgestapt. Hier ontmoetten we de andere twee figuranten van die dag, de crew en ook de acteurs (Pip Pellens, Juvat Westendorp, Leo Alkemade, Sanne Vogel, Fockeline Ouwerkerk en meer…) Na drie kwartier varen kwamen wij aan bij de prachtige filmlocatie; Landgoed Marienbosch. Een houten huis aan de rand van een koffieplantage waarop in de achttiende eeuw 170 slaven van 12 jaar en ouder werkten. Het huis is tegenwoordig ongebruikt. (Lees meer hierover op  http://www.metronieuws.nl/nieuws/showbizz/2016/03/filmfeest-in-suriname-tuintje-in-mijn-hart)
Eenmaal hier aangekomen moesten wij gelijk door naar de make-up en werd er gekeken tussen onze kleding wat wij aan zouden moeten. Deze dag werden er vijf scènes opgenomen, meteen in de eerste scene mochten Melissa (een andere figurant) en ik, figureren. Wij moesten in deze scene wegfietsen terwijl er een taxi aankwam rijden. In mijn tas kreeg ik een porto waardoor wij mee konden luisteren met de regisseur van de film, hij zei bijvoorbeeld wanneer wij weer mochten stoppen met fietsen en terug moesten komen. Het was echt heel leuk om allemaal een keer mee te maken, heel interessant hoe het er op een filmset allemaal aan toe gaat. Er liepen wel 40 man rond waarvan maar tien acteurs, zo zie je maar dat er heel wat bij komt kijken. De hele dag door was er lekker eten, vooral de lunch was erg goed! Verder was het die dag veel wachten, –STILTE VOOR OPNAMES – en kijken naar andere scènes. In de laatste scene van die dag, mochten wij ook weer mee doen. Dit keer zaten wij met zijn vieren op de achtergrond wat te kletsen en Fernandez te drinken. Na deze laatste scene was het al weer 8 uur en waren we 12 uur op de set geweest. Voldaan vertrokken wij weer met zijn alle in een bootje richting Leonsberg, op de boot werden er nog druk plannen gemaakt voor de rest van de avond. Lucas en ik hadden al met de anderen afgesproken om naar Zus&Zo te gaan, daar was deze avond live muziek. De crew besloot daar ook heen te gaan, kortom een super gezellige dag! Zo iets maak je niet iedere dag mee, zo zie je maar; Alles kan in Suriname!

Zoals ik in de vorige blog vertelde gingen wij naar Bigipan! Het was echt een super leuk weekend! Leila heeft een filmpje van dit weekend gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=Zg2js_n9_Oc voor de nieuwsgierige lezers! Bigipan is een meer bij Nieuw-Nikkerie, een plaats ten westen van Paramaribo. Ongeveer vier uur rijden met de auto, wij deden er met het busje maar liefst zes uur over! Maar het was de moeite waard. Heel veel mooie vogels gezien, rode ibissen, flamingo’s en nog veel meer. Wij hebben met netten gevist in het meer en avonds slangen gespot! De volgende dag een reuze modderbad genomen in de wilde natuur! Dat was echt super leuk!

Komende maandag ga ik met Mathijs mee naar stage, de jongens praten al weken over de ‘oh zo geweldige roti’ van hun stage school. Dat moet ik natuurlijk zelf ook ervaren!! Woensdag is het Holy Phagwa, hele dag feest in de stad. Kortom, genoeg te doen.

Tot zover, zou papa zeggen.

Anke.

  • 19 Maart 2016 - 11:28

    Ronny:

    hopelijk krijg je geen ster allures . wat een ervaring super . houdou anke veel plezier

  • 19 Maart 2016 - 12:20

    Lot:

    Ha bn'er
    Heerlijk om te lezen! Geniet lekker van je vakantie.
    Kussen

  • 20 Maart 2016 - 17:08

    Nona:

    Wat een heerlijk verhaal ank! haha en dat filmset verhaal, geweldig dat het allemaal zo kan en op je pad komt. Drie dikken kussen vanuit Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 27 Jan. 2016
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 9352

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Februari 2016 - 13 Juli 2016

Stage in Suriname en het verdere avontuur.

Landen bezocht: