Het regent zonnestralen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Seuren - WaarBenJij.nu Het regent zonnestralen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anke Seuren - WaarBenJij.nu

Het regent zonnestralen

Door: Anke Seuren

Blijf op de hoogte en volg Anke

24 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Regentijd, nog eens een andere tijd. Het valt met bakken tegelijk uit de hemel en plots schijnt de zon weer. Hoge luchtvochtigheid, zweterig weer. Kortom; de boosdoener voor mijn knutselproject!
De maandag na de paasvakantie begon ik dan eindelijk met mijn knutselproject, ik heb twee weken lang alle lessen beeldende vorming verzorgd aan de groepen 3 tot en met 8, zoals een van mijn leerlingen dagelijks zegt “Ik vond het echt fantastisch!”.
Toch heb ik er af en toe flink de balen in gehad. De dagen na de vakantie brak de hemel open, het viel met bakken uit de lucht, het klimaat is in de war, de grote regentijd is begonnen. Toch is er geen pijl op te trekken en zitten er erg zonnige dagen tussen. De groepen 3 tot en met 8 hebben de afgelopen week met veel plezier gewerkt aan het Moederdag werkstukje, gemaakt met zoutdeeg. Zoutdeeg kun je afbakken in de oven, maar aangezien er geen oven beschikbaar is, was het gewoon het plan om de werkstukjes simpelweg te laten drogen, iets wat ik in Nederland ook een keer met mijn klas heb gedaan. Totdat de luchtvochtigheid in de klas zo hoog werd dat de werkjes helemaal niet wilden drogen en steeds inzakten. Ik had er flink de balen in, hier had ik geen rekening mee gehouden, dat het weer ineens zo kon veranderen. Toch had de beeldende vorming leerkracht er nog goede moed in en hielp mij goed. Elke ochtend was ik bezig met de werkjes te repareren, tot de dag dat het zonnetje ging schijnen. Alle werkjes op tafels en stoelen naar buiten en ja hooor! Ze begonnen fijn te drogen, de werkjes werden hard en de kinderen konden de week erop beginnen met schilderen. Prachtige creaties en veel positieve geluiden van de andere leerkrachten en de leerlingen. Ik heb er veel foto’s tijdens de lessen gemaakt en van de drogende werkjes buiten, het was echt een prachtig gezicht en ik was stiekem wel een beetje trots. Toch is het de afgelopen dagen weer erg regenachtig geweest, dus vochtig in het lokaal. Ik hoop dat de schade mee valt, zo niet, dan is dat heel erg jammer. Maar bekijk ik het wel positief, de kinderen hebben de ervaring gehad te werken met zoutdeeg/klei, iets wat velen nog nooit hadden gedaan. Ook hebben ze daarna kunnen schilderen, iets wat ze normaal ook niet veel doen op school, in verband met het materiaal. Ook ik heb iets geleerd; zoutdeeg heeft een zonnetje nodig dat het laat drogen, regen vindt hij niet zo fijn.
Deze week rond ik het projectje af met de leerlingen, een strik er omheen met een lief gedichtje voor alle mama’s, oma’s, tantes of een lieve zus, want een moeder hebben waar je ook nog bij in een huis woont, is hier voor veel kinderen echt niet zo vanzelf sprekend als in Nederland.

Inmiddels ben ik al weer beland in mijn laatste week in Suriname, een week waarin ik nog heel veel leuke dingen ga doen. Naast nog drie stagedagen gaan wij ook nog zeeschildpadden spotten in Braamspunt, met een kabelbaan door de jungle in Berg en Dal en op mijn laatste dagje in Suriname maken wij nog een mooie boottocht door Commewijne met een bezoekje aan het fort in Nieuw-Amsterdam. Dan heb ik mijn lijstje van alles wat ik graag wilde doen zo goed als volledig kunnen afvinken en is het tijd om aan een nieuw avontuur te beginnen en vlieg ik in mijn up naar Rio de Janeiro. Ik heb er erg veel zin in, maar ga nu eerst nog genieten van mijn laatste week in het prachtige Suriname

Liefs vanuit Paramaribo

  • 24 April 2016 - 21:28

    Hannie:

    Anke Anke toch,het is wat met de knutselperikelen maar een prachtig resultaat en blije gezichten.om trots op te zijn meisje.
    Nog veel plezier in Su en dan op naar het volgende avontuur.
    Liefs mams

  • 25 April 2016 - 10:27

    Ronny:

    klingt goed anke wat fijn dat de kiddies zo"n schik hebben . en dat je ze wat hebt kunnen leren fijn! naar berg en dal klingt ook goed zijn wij vroeger met de klas ook geweest. onvergetelijk / veel plezier nog ennnn uutkieken. doeiii

Tags: Suriname

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke

Actief sinds 27 Jan. 2016
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 9378

Voorgaande reizen:

27 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

11 Februari 2016 - 13 Juli 2016

Stage in Suriname en het verdere avontuur.

Landen bezocht: